ekzema ialah satu penyakit kulit yang menyebabkan kulit menjadi kering, menggelupas dan sedikit bersisik. akibat kulit kering inilah kulit menjadi gatal kepada pesakit. pesakit ekzema akan sangat cenderung untuk menggaru kulit jika terlalu kering. 



jika pesakit adalah orang dewasa, diri sendirilah yang bertanggungjawab menjaga perkara ini. mereka hendaklah mengawal tabiat kita menggaru seluruh badan akibat merengsa rasa tidak selesa dan gatal. ekzema pada orang dewasa tidak risau sangat.

apa yang jadi kesian ialah jika ekzema pada bayi menjadi tidak terkawal. tangan pasti akan sentiasa menggaru. jika ibubapa alpa dalam mencegah aktiviti menggaru, pasti kulit di sekitar tempat ada ekzema tu akan luka melecet. kena pulak kuku yang dah lama tak dipotong.

sebenarnya ada petua dan tips yang boleh ibubapa amalkan untuk pemulihan dan penyembuhan kulit akibat ekzema. yang penting kena tau caranya.




persediaan yang perlu dibuat:

1. air kangen toner (PH normal)
2. air kangen antiseptic (PH rendah - asid)
3. air kangen beauty (PH tinggi untuk pemulihan)

itu sahaja persediaannya... mudah dan murah..

cara nak gunakan pun senang.

Toner tugasnya untuk sentiasa melembabkan kulit. kalau kulit selalu lembab, gatal akan berkurangan. toner perlu disembur ke bahagian teruk terkena ekzema setiap sejam. 

untuk antiseptik anda jangan membuat semburan secara kerap pada bayi. sebabnya antiseptic ini akan mematikan kuman. dan kebiasaannya kalau selalu sembur pada bayi atau anak kecil yang terasa pedih

beauty haaa.. untuk kecantikan. beauty kangen water ni anda semburkan ke tempat ekzema untuk pemulihan kulit.

amalkan aktiviti ini selalu. insyaAllah anda akan dapati ada perubahan dari semasa ke semasa dan seterusnya ekzema menjadi minor.

selamat mencuba. kalau nak beli air kangen ataupun lebih senang beli mesin kangen, anda bolehlah whatsapp no ini:

>> 010-33404321 <<
>> 010-33404321 <<
>> 010-33404321 <<


Advertisement

0 comments:

Post a Comment

 
Top